Bezpečné dějiny Volva. Za tříbodové bezpečnostní pásy i boční airbagy vděčíme právě švédské automobilce

26. 6. 2020

Bezpečné dějiny Volva. Za tříbodové bezpečnostní pásy i boční airbagy vděčíme právě švédské automobilce

Volvo je mezi automobilkami synonymem pro absolutní bezpečnost posádky uvnitř vozu. Bezpečnost totiž nehraje hlavní roli při vývoji vozů jen dnes. Pro automobilku byla důležitá od nepaměti, jak také dokazují inovativní patenty, které od Švédů převzal celý svět.

Milion zachráněných životů díky pásu

Pokud se řekne bezpečnost ve vozidle, asi každému se jako první vybaví bezpečnostní pás. První myšlenka týkající se bezpečnostních pásu se zrodila již v 19. století, ovšem jeho masové rozšíření v automobilech přišlo až s vynálezem tříbodového bezpečnostního pásu.

Jeho autorem je inženýr Volva Nils Bohlin, který jej v roce 1959 vyvinul pro sériově vyráběný model PV544. Od Volva tuto technologii převzaly další automobilky a tříbodový bezpečnostní pás je dodnes standardní součástí výbavy drtivé většiny automobilů. Patentová práva na tuto technologii navíc Volvo poskytlo volně k dispozici i všem ostatním výrobcům, lze tedy říci, že Volvo zachránilo na miliony lidských životů.

Dětská radost z jízdy

Volvo v průběhu své historie nemyslelo pouze na dospělé pasažéry. V roce 1972 přišlo jako první s myšlenkou dětské bezpečnostní autosedačky, která je obrácená proti směru jízdy.

Nápad na otočení malého cestovatele se odvíjel od snah co největšího rozložení zatížení a minimalizace rizika úrazu v případě nehody. Dodnes se jedná o zcela běžný způsob převážení těch nejmenších dětí.

Volvo během let přidávalo další bezpečnostní prvky pro co největší ochranu dětských pasažérů. Po několika letech vytvořil také podsedák, který se stal v devadesátých letech pevnou součástí sedaček montovaných do vozů, jelikož byl integrován přímo do sedadel.

Ochrana před bočním nárazem

Airbagy byly v automobilovém průmyslu využívány přibližně od 70. let minulého století. Jednalo se o technologii, která chránila řidiče pouze před čelním nárazem. Bylo to právě Volvo, kdo začal zkoumat možnosti využití vzduchem naplněného polštáře i při scénářích, kdy je vůz zasažen z boku.

Výsledkem výzkumu se stal systém SIPS, tedy ochrana proti bočnímu nárazu za využití pevné konstrukce doplněné o materiály pohlcující nárazovou energii. Poprvé se představila v roce 1991 a o tři roky později byla doplněna i bočními airbagy, které měly vozy Volvo jako první na světě.

Bez vážnějších následků

Během nárazu může dojít ke zranění různých částí těla, vždy záleží na povaze nehody. Jedna část je ovšem silně namáhána téměř při každé nehodě, a tou je krční páteř.

K jejímu poranění může docházet i při nehodách ve velmi malých rychlostech, a proto se Volvo v roce 1998 rozhodlo zaměřit na možnost snížení rizik poranění této části těla právě při nárazech, kdy vůz jede relativně pomalu.

Řešením se stala přepracovaná sedačka s robustní hlavovou opěrkou. Úkolem sedačky je co možná nejrovnoměrněji rozložit nárazové síly vzniklé během nehody a tím ochránit tělesnou schránku řidiče. Výsledky na sebe nenechaly dlouho čekat a dnes může Volvo hrdě prohlásit, že tato technologie snížila riziko dlouhodobých zdravotních problémů po prodělané autonehodě na polovinu.

Lepší vůbec nebourat

Asi se shodneme na tom, že vůbec nejlepším způsobem, jak se vyvarovat jakémukoliv zranění, je snížit riziko možné nehody na minimum. Proto Volvo s novým miléniem začalo horečně pracovat na řadě systémů, které pomáhají nehodám předcházet.

V roce 2003 to byl informační systém monitorující mrtvý úhel. Tedy kamery a radar sledující dění v prostoru, který může řidič sledovat jen velmi těžko. V momentě, kdy se v mrtvém úhlu objeví další účastník provozu, rozsvítí se výstražná kontrolka, která řidiče na tuto skutečnost upozorní.

V roce 2008 dorazil systém City Safety, který je schopen ochránit posádku tím, že zareaguje dříve než řidič a vůz zastaví za něj, pokud se nebezpečně přiblíží k objektu před ním. Tento systém funguje především v nižších rychlostech, ve kterých dochází až 75 % hlášených dopravních nehod.

K tomuto systému se časem přidala i ochrana chodců procházejících před vozem a nejnovější technologie umožňují sdílet si mezi vozy informace o nebezpečích na vozovce. Díky tomu se mohou řidiči vzájemně varovat, například před náledím na určitém úseku.

Jasné důvody k tomu, proč značce Volvo důvěřovat a cítit se v jejích vozech zcela bezpečně.

 

 

                                                                                                                                        

Zpět na Novinky ze světa Volvo   

Bezpečné dějiny Volva. Za tříbodové bezpečnostní pásy i boční airbagy vděčíme právě švédské automobilce
Objednat servis Testovací jízda Nový vůz Kontakt
Nahoru