Další milník bezpečnosti

24. 6. 2021

Tvrdé nárazy během tvrdého testování

Americké bezpečností testy jsou pro řadu výrobců postrachem. Je to zejména kvůli specifickému testu, kterému jsou vozy vystavovány od roku 2012. Jedná se o test, během kterého je automobil vyslán na bariéru tak, aby do ní nenarazil celou svou přídí, ale pouze 25 % její plochy. To se navíc děje ve velmi vysoké rychlosti, což znamená více energie soustředěné do menšího místa, a tedy větší drtivost nárazu.

Z první jedenáctky testovaných vozů v prvním roce zavedení tohoto testu obstály pouze tři vozy, ty ostatní selhaly na plné čáře. Automobiloví výrobci se totiž do té doby soustředili především na nárazy, jejichž energie byla zachycena alespoň jedním z podélných nosníků. V tomto případě však musí veškerou energii zachytit náprava, především práh či rám dveří a čelního skla.

Celý náraz se odehrává v rychlosti 64 km/h, což znamená, že špatná konstrukce vozu může při takovém nárazu vést k děsivým deformacím v oblasti prostoru nohou, zkrouceným karoseriím, ohnutým sloupkům řízení, což má za následek i minutí hlavy s airbagem. V minulosti se dokonce jednomu z testovaných vozů ulomily dveře.

Až příliš nebezpečné

Tento test má simulovat scénář, kdy se dvě proti sobě jedoucí vozidla snaží vzájemně vyhnout, ovšem nárazu se jim stejně nepodaří vyvarovat. Ke střetu tak dojde pouze s některými částmi automobilu. Asi není nutné připomínat, že všechny deformace, ke kterým může při takovém střetu dojít, mohou vést k velice vážným zraněním. Podle údajů ze Spojených států je téměř čtvrtina těžkých a smrtelných nehod zaviněna právě tím, že deformační nosníky umístěné v okolí motoru nezafungují, a ochrana posádky tak zůstává jen na kabině vozu.

Není vlastně ani tak překvapivé, že jedním z oněch tří vozů, které tehdy novým testem prošly, bylo také Volvo S6, které dokonce bylo jedním ze dvou modelů s nejvyšším hodnocením. Ve Švédsku se přitom konstruktéři řídili několika základními pravidly, díky kterým se vůz po překážce v momentě nárazu sklouzne tak, aby se s ní části kabiny nesetkaly. Důležitým prvkem je také zavěšení kola, u kterého je nutné zajistit, aby během nárazu nepůsobilo proti prostoru nohou cestujících.

Volvo jako premiant

Od roku 2013 navíc tvůrci testů udělují výjimečně bezpečným modelům označení Top Safety Pick Plus (TSP+). A právě toto výjimečné ocenění nyní získala vůbec celá modelová řada, díky čemuž má švédská automobilka na svém kontě aktuálně již 15 titulů TSP+.

„Bez ohledu na typ karoserie, motor nebo úroveň výbavy nabízí každý vůz Volvo inovativní ochranné funkce pro případ dopravní nehody. Žádné jiné automobilce se nepodařilo získat tuto poctu napříč celou její stávající modelovou řadou,“ uvedl Anders Gustafsson, prezident a generální ředitel společnosti Volvo Cars ve Spojených státech.

Díky tomu mají zákazníci automobilky jistotu, že ať sáhnou po jakémkoliv z nových modelu značky, vždy budou mít jistotu absolutní bezpečnosti sebe i svých blízkých. Od SUV XC40 přes řadu S/V60 až po vrcholné modely S/V90 včetně verzí Cross Country nebo SUV XC60 a XC90, tam všude se řidiči dostává do rukou vůz, který byl konstruován tak, aby dokázal poskytnout co možná nejvyšší úroveň bezpečnosti za všech možných situací.

 

Zpět na Novinky ze světa Volvo   

Další milník bezpečnosti
Objednat servis Testovací jízda Nový vůz Kontakt
Nahoru

Tyto webové stránky používají soubory cookies, dle nastavení vašeho prohlížeče. Bližší informace zde. Kliknutím na tlačítko „Přijmout“ souhlasíte s tím, že můžeme soubory cookie využívat. Chcete-li změnit typy souborů cookie, které používáme, klikněte na „Nastavení“.